Så säljer vi Karlskrona

Visit Karlskronas rapporter från genomfört nationellt och internationellt säljarbete mot prioriterade marknader.

Traveltrade

Travel trade är ett inarbetat begrepp inom turism och syftar till professionella köpare av resetjänster, i Sverige och utomlands. Inom segmentet hittar vi bussresearrangörer, turoperatörer, resebyråer, färjerederier, kryssningsrederier, hamnagenter m.fl.

Nuvarande samarbetspartners, marknadsförings- och säljkanaler inkluderar: -

  • Stena Line - DFDS Scandinavian Seaways
  • TT-line - Scandlines - Öresundsbrokonsortiet
  •  Novasol
  •  ArrivalGuides/Lonely Planet -
  • Cruise Baltic, Cruise Europe, Cruise Sweden
  • Visit Sweden (Tyskland + Holland)
  • Hundratals researrangörer, turoperatörer och resebyråer – huvudsakligen i Tyskland, Holland, Österrike, Schweiz och Belgien, men även Italien, Spanien, Norge och UK.
  • Ett hundratal bussresearrangörer i Sverige - Ca 30 kryssningsrederier i USA, UK, Tyskland, Monaco, Spanien och Frankrike
  • Ca 10 kryssningsagenter i Sverige, Danmark och Baltikum Segmentet består av professionella köpare och måste bearbetas därefter.

 

Det kräver kunskap om näringen, hur affären går till och hur beslutscykeln ser ut. Det kräver goda relationer med beslutsfattarna, som uppnås genom mässdeltagande, workshops, personliga möten hos bolagen, visningsresor eller technical visits. Vårt jobb är att marknadsföra destination Karlskrona, bygga relationer, visa upp Karlskronas utbud och förmedla kontakt med stadens näringsidkare, som hotell, restauranger etc.

Utöver detta fungerar Karlskrona Turistbyrå/Visit Karlskrona som incoming-agent (vägen in och den som skapar innehåll) i och med vår unika status, som Marinbasens enda avtalspartner för guidade turer in på militärt område. Vi jobbar med produktutveckling tillsammans med besöksnäringen och har höga ambitioner att utveckla våra produkter så vi får en hållbar turism. Travel trade-segementet bidrar till att bredda Karlskronas turistsäsong, då stora delar av grupperna förläggs till staden under april-oktober, men även till viss del övriga delar av året. (Mål 10)

Terje Viblom Pedersen, Turistchef Karlskrona

Swedish Workshop Digital 2020

Visit Swedens årlige säljträff ”Swedish Workshop”, anordnades förra veckan digitalt.
120 internationella köpare fick möjlighet att boka möten med 115 svenska säljare, bl.a. destinationer. Visit Karlskrona fick ”träffa” 24 resebyråer-/agenter, turoperatörer från Tyskland, Holland, UK, Danmark och Norge och intresset för Karlskrona och Blekinge har aldrig varit större! Alla blickar mot södra Sverige 2021 – smittspridning och gränsöppningar kommer i slutändan styra trafiken. 

Vill du veta mer? Kontakta Terje.ViblomPedersen@karlskrona.se